پولیپ بینی توده های رشد کرده نرم، بدون درد، خوش خیم و  غیر سرطانی هستند که در پوشش داخلی بینی یا سینوس ها رشد می کنند. آن ها از غشای مخاطی- بافت نرم و نازکی که این بخش از بدن را پوشش می دهد تشکیل شده و بیشتر اوقات در افرادی مبتلا به آسم، آلرژی، عفونت های مکرر در مجاری عبور هوا در بینی اتفاق می افتند. دارو و جراحی بینی سرپایی توسط یک پزشک گوش و حلق و بینی حاذق ، همچون دکتر موسی علی احمدی در کرج می تواند پولیپ های بینی را کوچک کرده و علائم آن را تسکین دهد. پولیپ های بینی، گاهی دردناک و متورم شده و تقریباً مجاری بینی و سینوس ها را مسدود می کنند.

پولیپ بینی - دکتر موسی علی احمدی

چه کسانی به پولـیپ بینی مبتلا می شوند؟

پولیپ های بینی تا زمانی که افراد در دهه 30 یا 40 زندگی خود وارد می شوند رشد نمی کند. آن ها معمولاً با برخی علائم التهاب در بینی از قبیل موارد زیر ارتباط دارند:

• آسم
  • رینوسینوزیت مزمن(CRS)
  • عفونت های مکرر سینوس و سایر عفونت ها
  • روم غشای مخاط بینی آلرژی( تب یونجه) یا آلرژی های دیگر مثل حساسیت به آسپرین یا قارچ

آیا پولیپ ها در یک طرف یا هر دو طرف دماغ اتفاق می افتد؟

پولیپ ها اغلب در هر دو طرف بینی اتفاق می افتند. یک توده رشد کرده تنها در یک طرف بینی می تواند چیزی غیر از پولیپ مثلاً تومور سرطانی باشد که نیازمند مراجعه به جراح بینی خوب در کرج دکتر علی احمدی می باشد..

چه چیزی باعث بروز این مشکل می شود؟

پولیپ بینی زمانی رخ می دهد که غشای مخاطی پوشش دهنده داخل بینی یا سینوس ها تغییر کند. این غشا برای مدت طولانی ملتهب شده یا این التهاب، بارها و بارها تکرار می شود. التهاب با تورم، قرمزی و تشکیل مایع همراه می باشد. محققان بر این باورند که آلرژی ها و عفونت ها باعث التهاب می شوند. آن ها در مطالعات خود مشاهده کردند که نمونه ها، حاوی ائوزینوفیل های مازاد،گلبول های سفید خون مرتبط با عفونت و واکنش های آلرژیک بودند. شواهد نشان می دهد که عفونت ها باعث ایجاد توده های کوچک پر شده با مایع می باشد. این توده ها سپس به پولیپ تبدیل می شوند.

کدام دسته از افراد بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ می باشند؟

بانوان و آقایان در میانسالی: این عارضه در افراد میانسال و در سنین بالای 45 سال بسیار شایع می باشد.

کودکان: در صورت ابتلای کودک به آسم ، زکام و مشکلات تنفسی ،  پولیپ بینی بسیار در آن ها مشاهده می شود.

بانوان: بهتر است بدانید که عارضه پولیپ دماغ در خانم ها بسیار بیشتر از آقایان مشاهده می شود.

پولیپ بینی در کرج - دکتر علی احمدی

علائم پولیپ بینی چیست

پولیپ بینی کوچک، هیچگونه علائمی را به همراه ندارند، ولی رشد آن ها منجر به بروز موارد زیر می شود:

1. سردرد
  2. خرخر کردن
  3. گرفتگی بینی
  4. آب ریزش بینی
  5. خونریزی بینی
  6. از دست رفتن حس چشایی یا بویایی
  7. احساس نیاز مکرر به صاف کردن گلو
  8. احساس فشار یا درد در سینوس ها، صورت یا دندان های بالا

وقتی پولیپ بینی به اندازه کافی بزرگ می شوند، می توانند مجاری بینی و سینوس ها را مسدود کرده و به بروز موارد ذیل منجر شوند:

• عفونت های سینوسی مکرر
  • آپنه خواب یا دیگر مشکلات خواب
  • آسم مکرر که فرد مبتلا به آسم را مورد حمله قرار می دهد
  • دشوار بودن تنفس حتی در افرادی که مبتلا به آسم نمی باشند

پولـیپ چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائمی از پولیپ بینی را در خود مشاهده می کنید، با بهترین جراح بینی دکتر موسی علی احمدی در کرج مشورت کنید. برای تشخیص پولیپ های بینی ، اقدامات زیر را انجام می دهد:

1. اسکن CT را به منظور گرفتن تصاویر دقیق از داخل سینوس های شما تجویز می نماید.
  2. داخل بینی شما را با اندوسکوپ بینی (لوله نازک انعطاف پذیر با یک دوربین و منبع نور ریز) معاینه می کند.
  3. درباره تاریخچه سلامت، به خصوص آلرژی، عفونت ها و آسم ، علائم و طول مدت آن ها، سوالاتی را از شما می پرسد.

ظاهر پولیپ بینی - دکتر علی احمدی

انسدادهای بینی چگونه درمان می شوند؟

1. استروئیدهای خوراکی (قرص هایی برای بلعیدن)
  2. تزریق زیر پوستی برای انتقال دارویی به نام دوپیلوماب
  3. اسپری های استروئید برای کوچک کردن پولیپ ها و بهبود علائم
  4. همچنین گاهی پزشک در صورت وجود پولیپ بینی و عفونت، داروهای آنتی بیوتیک را تجویز می کند
  5. جراحی سرپایی با استفاده از اندوسکوپی، برای برداشتن پولیپ ها در زمان بی اثر بودن سایر درمان ها
  6. جراحی سرپایی برای قرار دادن استنت این پروب ها، مجاری بینی را برای انتقال استروئیدها و داروهای دیگر باز می کنند

روش های درمان عارضه پولیپ

جراح بینی ماهر قبل از اقدام به جراحی برای بهبود عارضه پولیپ بینی ، در ابتدا از روش های درمانی کم تهاجم همانند استفاده بیمار از قرص و قطره های استروئیدی را پیشنهاد می کند ، که در صورت عدم بهبودی پولیپوکتومی به کار گرفته خواهد شد. در ادامه با تمامی روند های درمانی پولیپ نیز آشنا خواهید شد.

قطره های استروئیدی: در صورت تشخیص عارضه پولیپ بینی در افراد ، متخصص گوش و حلق و بینی با تشخیص پولیپ از نوع خوش خیم ، روش درمانی با استفاده از قطره های استروئیدی را به بیمار توصیه خواهد کرد. این قطره تا حد ممکن پولیپ و تشدید آن را کنترل می کند.

نکته: البته باید بدانید که مصرف خود سرانه قطره های استروئیدی بدون اطلاع و توصیه پزشک ، می تواند در بروز عوارضی همچون خونریزی ، احساس درد در صورت و سر و موارد دیگر تاثیر بگذارد.

قرص های استروئیدی: در مواقعی که پولیپ بینی کمی شدت یابد و نتوان ان را با استفاده از اسپری های استروئیدی کنترل کرد ، پزشک قرص های استروئیدی را تجویز کرده تا بتواند از شدت و التهاب این عارضه تا حد ممکن پیشگیری کند.

دارو: دارو های دیگر جز موارد استروئیدی که بسیار کاربردی می باشند ، پزشک از داروهایی دیگر همچون دارو های ضد قارچ برای افراد مبتلا به آلرژی های قارچی ، اختلالات باکتریایی و غیره نیز استفاده می کند ، تا از میزان و شدت آن جلوگیری کند.

جراحی پولیپوکتومی: در نتیجه  و در صورت عدم تاثیر گذاری دارو ها بر پولیپ بینی و شدت آن ، جراح بینی توصیه خواهد کرد تا فرد تحت درمان جراحی پولیپوکتومی قرار گیرد. در این پروسه جراحی با استفاده از آندوسکوپیک  و دیگر ابزار های مخصوص بافت و توده های اضافی نیز از داخل مجاری بینی برداشته می شوند.

چگونه می توان از پولیپ پیشگیری کرد؟

همه افراد قادر به پیشگیری از پولیپ نمی باشند. با این وجود اگر روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید به خودتان کمک کنید. این استراتژی ها عبارتند از:

• رعایت صحیح بهداشت
  • دنبال کردن دستورالعمل های پزشک خوب در کرج دکتر علی احمدی ، در خصوص مصرف داروهای آلرژی و آسم
  • استفاده از مرطوب کننده ها در محیط خانه به منظور مرطوب نگه داشتن مجاری تنفسی
  • اجتناب از تنفس عوامل آلرژی زای موجود در هوا که باعث التهاب حفره های سینوسی و بینی شما می شوند
  • استفاده از محلول شستشو یا اسپری بینی برای از بین بردن عوامل آلرژی زا یا دیگر محرک هایی که باعث ایجاد پولیپ بینی می شوند

درجات شدت پولیپ - دکتر علی احمدی

آیا امکان باز گشت این عارضه در عمل پولیپکتومی وجود دارد؟

بله ، جراحی پولیپ بینی در بسیاری از بیماران با توجه به عدم کنترل و درمان آسم و آلرژی های شدید و همچنین عدم رعایت مراقبت های بعد از جراحی پولیپکتومی ، بازگشت پذیر خواهد بود.

عوارض ناشی از این عارضه چیست؟

عفونت سینوس: وجود پولیپ می تواند سبب عفونت مزمن سینوس و بروز عفونت های بسیار شدیدی نیز شود.

آپنه: برخی افراد به هنگام استراحت و خواب دچار تنگی نفس و گاهی اوقات دچار قطع شدن تنفس خواهند شد ، این حالت تنها در مدت زمان بسیار کوتاه به هنگام خواب تکرار خواهد شد.

ویتامین: با وجود عارضه پولیپ افراد با کمبود ویتامین D رو به رو خواهند شد.

حساسیت: این دسته از بیماران مبتلا به پولیپ بینی نسبت به برخی عوامل حساسیت بالایی را از خود نشان خواهند داد. برای مثال آسپرین ، وجود قارچ های معلق در هوا یکی از عوامل بروز حساسیت در این افراد می باشد.

سندروم: در مواقعی که بیماران با التهاب عروق خونی رو به رو شوند ، سندروم چورگ اشتراوس به وجود خواهد آمد.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید

در صورت ابتلا به پولیپ بینی و برخورد با هر یک از موارد زیر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی دکتر موسی علی احمدی در کرج مراجعه کنید.

1. پف شدید زیر چشم
  2. تب شدید و بسیار بالا
  3. تشدید تمامی علائم بیماری
  4. التهاب در اطراف چشم و بینی بیمار
  5. بروز مشکلات تنفسی و عدم تنفس آسان
  6. بروز دردی شدید در نواحی مختلف سر و صورت

پولیپ بینی - دکتر علی احمدی

مراقبت های بعد از عمل پولیپ ؟

بعد از عمل ، باید به مراقبت ‌های لازم برای بهبودی و جلوگیری از عفونت توجه کنید. برخی از مراقبت ‌هایی که باید پس از عمل انجام دهید عبارتند از :

• استفاده از قطره‌ های مخصوص : پس از عمل پولیپ بینی ، پزشک ممکن است به شما قطره ‌های بینی تجویز کند تا عفونت را کاهش دهد و بهبودی را تسریع کند.
  • استفاده از آنتی‌بیوتیک : در برخی موارد ، پزشک ممکن است به شما آنتی ‌بیوتیک تجویز کند تا عفونت را کاهش دهد.
  • استفاده از یخ : استفاده از یخ بر روی ناحیه پوستی پس از عمل ، می ‌تواند در کاهش درد و تورم کمک کند.
  • استراحت کافی : بعد از عمل پولیپ بینی ، باید به بدن خود استراحت کافی بدهید تا بهبودی سریع ‌تر اتفاق بیافتد.
  • پیگیری با پزشک : باید به توصیه ‌های پزشک خود پایبند باشید و در صورت بروز هرگونه علائم نامطلوب ، به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا پولیپ در دماغ در صورت درمان نشدن مشکلات دیگری ایجاد می کند ؟

این مشکل یکی از علل شایع عدم تنفس بهینه از طریق بینی است و ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند سردرد ، خستگی ، خواب آلودگی ، افت بویایی و چشایی ، عفونت های تنفسی مکرر و برخی مشکلات دیگر شود. اگر پولیپ بینی درمان نشود ، ممکن است این مشکلات بیشتر شده و به مشکلات دیگری مانند عفونت های گوش و حتی برخی مشکلات قلبی عروقی منجر شود. بنابراین ، درمان پولیپ بسیار مهم است و بهتر است به زودی با پزشک متخصص مشورت کنید.