لوزه ها قسمتی از سیستم ایمنی بدن هستند که محل قرارگیری آن ها در انتهای حلق ، قاعده زبان و پشت بینی می باشد. چنانچه لوزه ها از حد طبیعی بزرگ تر شده یا دچار عفونت شوند ، مشکلاتی همچون آبسه ، انسداد بینی ، ناهنجاری های بینی و غیره را برای فرد به دنبال خواهند داشت. دکتر موسی علی احمدی ، بهترین متخصص گوش ، حلق و بینی در کرج ، با انجام جراحی لوزه این مشکلات را برطرف می نماید.

تورم و التهاب لوزه بین کودکان از بزرگسالان شایع تر می باشد. والدین در صورتی که احساس کردند فرزندشان از نظر نفس کشیدن و بلعیدن با مشکل مواجه است ، باید سریعاً او را نزد یک متخصص گوش ، حلق و بینی خوب برده تا توسط ایشان معاینه شده و در صورت لزوم اقدامات لازم در جهت درمان بیمار برای او صورت بگیرد.

بهترین زمان برای اقدام به جراحی لوزه

وجود علائمی که در ذیل به آن ها اشاره شده است ممکن است دلیلی بر سالم نبودن لوزه باشد. از همین رو ، توصیه دکتر موسی علی احمدی ، متخصص گوش و حلق و بینی کرج به افراد این است که در صورت مشاهده هر یک از علائم ذیل به یک پزشک متخصص مراجعه نموده و از وضعیت لوزه های خود آگاه شوند:

• آبسه
  • آپنه خواب
  • عفونت گوش
  • انسداد بینی
  • سینوزیت مزمن
  • تنفس بدبو و غیره
  • وجود درد شدید در گلو
  • دشواری در غذا خوردن

قبل از جراحی لوزه چه کارهایی بایستی انجام داد؟

این عمل نیاز به بستری ندارد و بصورت سرپایی قابل انجام است و متقاضی در همان روز ، بعد از جراحی لوزه مرخص می شود. بنابراین بهتر است پیش از اقدام به این جراحی ، آمادگی های لازم را در خود ایجاد کنید. برخی از مهم ترین کارهایی که برای آمادگی قبل از جراحی لوزه بایستی انجام دهید ، در زیر نوشته شده اند.

• ترک مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی از دو هفته پیش از عمل
  • عدم استفاده از داروهای غیراستروئیدی ، مثل آسپرین از دو هفته قبل ، چون باعث ایجاد اختلالات در گردش خون شده و خونریزی را افزایش می دهد.
  • عدم مصرف داروهای گیاهی و ویتامین های مکمل
  • آماده سازی آزمایش ها و تست ها
  • ناشتا بودن به مدت 6 تا 8 ساعت قبل از عمل

رژیم غذایی در دوران نقاهت بعد از جراحی لوزه

چند ساعت بعد از جراحی لوزه می توانید شروع به غذا خوردن کنید. البته قبل از غذا از مسکن استفاده کنید تا حین بلع غذا ، درد کمتری را احساس نمایید. برای شروع ، حتماً غذاهای نرم و آبکی مثل سوپ ، آش ، فرنی ، پوره و غیره را انتخاب کنید ، چون بلع آن ها راحت تر بوده و مشکلی پیش نمی آید.

به دمای خوراکی توجه داشته باشید ؛ یعنی غذاهای ملایم و خنک باعث بهبود سریع تر می شوند. به همین دلیل ، معمولاً توصیه می شود ، کسانیکه تازه اقدام به جراحی لوزه سوم کرده اند ، حتماً بستنی و ژله مصرف کنند.

غذاهای سفت مثل سیب یا نان های ترد و غذاهای تحریک کننده ، مانند نوشابه گازدار ، به هیچ وجه در این دوران توصیه نمی شوند. به جای استفاده از میوه های سفت می توانید از پوره یا آبمیوه آن ها استفاده نمایید.

بعد از عمل لوزه لازم است در چه مواردی به پزشک مراجعه شود؟

بیماران بعد از جراحی لوزه باید دقت داشته باشند که هیچ گونه علائم شایع و طبیعی نخواهند داشت و در صورت مواجهه با هر نوع علائم غیر طبیعی باید فورا به پزشک مراجعه کنند زیرا عدم توجه کافی می تواند در بروز خطرات و آسیب های جدی تر نقش داشته باشد. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. عدم تنفس به آسانی
  2. دفع ادرار به مقدار اندک
  3. تب بالای 37 الی 38 درجه
  4. احساس درد شدید در گردن
  5. تغییر صدای بسیار شدید افراد
  6. عدم نوشیدن هرگونه مایعات حتی آب
  7. سفتی و گرفتگی گلو همراه با درد
  8. خونریزی شدید محل برش خورده
  9. استفراغ خونی چند روز بعد از عمل
  10. احساس ضعف ، حالت تهوع و از حال رفتن
  11. خارج شدن خون قرمز رقیق از بینی یا دهان
  12. خروج چرک از داخل گلو و محل جراحی شده

جراحی لوزه

آیا عمل لوزه موجب کاهش سطح ایمنی بدن می شود؟

لوزه ها همچون زنگ خطر عمل نموده و از بدن انسان در مقابل ویروس ها و باکتری ها دفاع می نمایند. از همین رو ، نقش تاثیرگذاری در سیستم ایمنی بدن بر عهده دارند. با این حال ، در شرایطی که لوزه ها دچار عفونت یا سایر اختلالات باشند بهتر است آن ها را با جراحی لوزه برداشت ، زیرا در چنین شرایطی وجود آن ها از عدم وجودشان خطرناک تر بوده و پیامدهای بسیاری را برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

پروسه جراحی لوزه در کرج

لوزه ها عضوی از دستگاه ایمنی بدن هستند و پزشک خوب و ماهر ، تا جایی که ممکن است سعی می کند ، تصمیم به خارج کردن انها نگیرد اما در صورتی که بر اثر تورم لوزه ها برای افراد مشکلات تنفسی یا مشکلات در هنگام بلعیدن غذا به وجود بیاید ، پزشک تصمیم به خارج کردن لوزه ها می گیرد. این جراحی را که اصطلاحآ تونسیلکتومی می نامند ، معمولا تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد و بعد از اینکه بیهوشی انجام شد پزشک با بکار گرفتن ابزاری تیز که اسکالپل نامیده می شود ، لوزه ها را بیرون می آورد. این معمول ترین روش جراحی لوزه ها می باشد و روش های دیگری نظیر لیزر ، استفاده از امواج رادیویی و الکتروکاتری نیز برای انجام این فرآیند کاربردی می باشند. معمولآ پزشک در مورد اینکه کدام روش برای شما مناسب تر می باشد تصمیم خواهد گرفت.

جراحی لوزه

افراد باید از انجام چه اقداماتی در دوره نقاهت خودداری کنند؟

در دوره نقاهت علاوه بر مواردی که لازم است تا بیماران برای تسریع بهبودی انجام دهند ، باید از برخی موارد نیز اجتناب کند. به همین منظور ، توصیه می شود در مراقبت های بعد از جراحی لوزه از انجام موارد زیر پرهیز شود:

• از استعمال دخانیات تا بهبودی کامل بپرهیزید.
  • از مصرف مواد غذایی اسیدی و ترش خودداری کنید.
  • سعی کنید تا حد ممکن جلوی سرفه و عطسه خود را بگیرید.
  • از مصرف هر گونه نوشیدنی حاوی الکل خودداری کنید.
  • تا 6 الی 7 ساعت بعد از جراحی از خوردن و آشامیدن بپرهیزید.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه ها

• از مصرف لبنیات به مدت 24 ساعت بعد از جراحی خودداری کنید.
  • نوشیدن آب به مقادیر زیاد می تواند تاثیر بسیار مثبتی در روند بهبودی تان بگذارد.
  • سعی کنید به مقدار زیاد استراحت کنید ، البته بعد از انجام جراحی حتما باید قدم زدن روزانه را انجام دهید.
  • پروسه ریکاوری بعد از جراحی لوزه معمولا 7-10 روز به طول می انجامد. ممکن است در نواحی گلو ، گوش ها ، فک و گردن درد احساس کنید که با داروهای مسکن که توسط بهترین پزشک گوش و حلق و بینی دکتر موسی علی احمدی در کرج برایتان تجویز خواهند شد برطرف خواهد شد.
  • ممکن است بعد از جراحی ، تب داشته باشید یا دچار خونریزی از بینی و دهان به مدت چند روز پس از جراحی باشید. اگر تب بالای 38 درجه داشتید و خون داخل بینی و دهان دارید ، هر چه سریع تر با پزشک تماس بگیرید.

در چه صورت باید برای عمل لوزه ها به پزشک مراجعه کرد ؟

• درمان های خانگی کمکی به رفع مشکل نخواهند کرد.
  • لوزه ها متورم شده اند و به شدت آزاردهنده می باشند.
  • نیاز به مشاوره برای راه های درمان دیگر به هنگام جراحی لوزه دارید.

عوارض ناشی از عدم جراحی لوزه ها چیست؟

بدن در صورت عدم درمان به موقع لوزه ها و خارج کردن آن ها به مرور زمان ، نسبت به دارو مقاومت نشان می دهد و همین امر موجب می شود تا بدن فرد در صورت ابتلا به عفونت در بزرگسالی ، قادر به مقابله با عفونت نباشد و دارو نیز تاثیری در روند بهبودی او نداشته و پاسخگوی بیماری نباشد ؛ در نتیجه فرد به ضعف شدید دچار خواهد شد. گفتن این نکته خالی از لطف نیست که عوارض ناشی از جراحی لوزه و برنداشتن آن ها ، به عارضه فوق محدود نشده و مشکلات عدیده ای مانند اختلال رشد ، تغییرات فک و ردیف دندان ها ، مشکلات قلبی-ریوی ، شب ادراری ، کند ذهنی کودک در آینده و غیره را برای آن ها به همراه خواهد داشت.

جراحی لوزه

آیا بیماران بعد از جراحی لوزه می توانند فعالیت های ورزشی خود را آغاز کنند؟

بیماران باید در هفت الی ده روز ابتدایی به مقدار کافی استراحت کنند ، با گذشت این بازه زمانی به مرور و آهسته می توانند فعالیت های ورزشی خود را شروع کنند. اما انجام فعالیت های ورزشی پر تنش که بتواند به گلو فشار وارد کند مجاز نمی باشد ، زیرا فشار خون را افزایش داده و سبب خونریزی و زخم شدن گلو در دوره نقاهت این پروسه جراحی می شود.

عمل لوزه چه مشکلاتی را بر طرف می کند؟

بهتر است بدانید که پروسه درمانی و جراحی لوزه ها سبب رفع مشکلات عفونی شده و همچنین خر و پف های مکرر ، خونریزی لوزه و سرطان لوزه ، مشکلات تنفسی مربوط به لوزه بیماران را بهبود می بخشد که دیگر بیمار در زمان خواب با تنگی تنفس مواجه نمی شود.

آیا عمل لوزه در بزرگسالان خطر دارد؟

تکنیک درمانی با بکارگیری از جراحی لوزه در تمامی افراد و در هر سنی قابل اجرا بوده و محدودیت های خاصی را شامل نمی شود. البته روند بهبودی و رفع مشکلات در افراد در سنین پایین تر ، بسیار سریع تر از افراد مسن می باشد. به همین منظور بهتر است افراد سریعا برای جراحی اقدام کنند