جراحی انحراف بینی که هدف از انجام آن صاف کردن سپتوم یا همان تیغه بینی می باشد ، در زمره جراحی های درمانی قرار گرفته و با انجام آن می توان بسیاری از مشکلات تنفسی ناشی از کج بودن تیغه سپتوم را رفع کرد. در حقیقت ، این نوع جراحی بینی رویکرد درمانی دارد. کجی و انحراف تیغه بینی ممکن است به طور مادرزادی در فرد وجود داشته یا در اثر سانحه تصادف ، ورزش های رزمی همچون بوکس ، نزاع ، پرت شدن از ارتفاع و غیره در فرد ایجاد شده باشد. دکتر موسی علی احمدی ، بهترین جراح بینی کرج ، دارای سال ها تجربه در این زمینه ، می تواند در این امر یاری رسان شما باشد.

جراحی انحراف بینی _ دکتر علی احمدی

آیا عوامل محیطی و ژنتیکی منجر به انحراف بینی می شوند؟

انحراف بینی ، یکی از مشکلات زیبایی است که ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. عوامل محیطی و ژنتیکی هر دو می‌توانند نقش مهمی ، در این موضوع داشته باشند. در ادامه به توضیح این موضوع می‌پردازیم.

انحراف بینی ممکن است به دلیل وراثت باشد. درصورتیکه یکی از والدین یا هر دوی آن‌ها ، انحراف بینی داشته باشند ، احتمال ابتلای فرزندان آن‌ها به این مشکل بالا می‌رود. بعلاوه ، عوامل محیطی مانند ضربه‌های مکرر به بینی ، تصادفات و یا سایر عوامل از قبیل استفاده از عینک‌های سنگین یا فشار زیاد بر روی بینی می‌توانند باعث انحراف بینی شوند. عوامل محیطی می‌توانند در هر سنی ایجاد انحراف بینی کنند ، اما بیشتر این مشکلات در دوران کودکی و نوجوانی ایجاد می‌شوند.

از جمله موارد دیگری که می تواند در انحراف بینی نقش داشته باشد ، شامل تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی می شود. ممکن است برای بسیاری این سوال پیش بیاید که تغذیه چه ارتباطی به انحراف بینی دارد ولی لازم به ذکر است که عدم مصرف تغذیه سالم و کمبود ویتامین می تواند باعث ضعف ساختار استخوانی و ضعیف شدن بافت‌های بینی شود که در نتیجه می‌تواند به انحراف بینی منجر شود.

در نهایت ، استرس و اضطراب می‌توانند بعنوان آخرین موردی شناخته شوند که در انحراف بینی تاثیرگذار هستند ، چون باعث تنش عضلات بینی شده و در نتیجه می‌تواند به انحراف بینی منجر شود. به طور کلی ، انحراف بینی ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل مختلف ایجاد شود و برای درمان آن ، بایستی عوامل مربوطه را شناسایی کرد و روی آن‌ها تأثیر گذاشت.

علائم و عوارض انحراف بینی چیست؟

خونریزی بینی: در صورت خشک شدن استخوان سپتوم بینی ، افراد شاهد خونریزی دماغ خود نیز خواهند بود که پزشک جهت جراحی انحراف بینی باید اقدام کند.

گرفتگی شدید بینی: از متداول ترین عوارض انحراف استخوان سپتوم بینی ، گرفتگی یک و یا هر دو مجاری دماغ افراد می باشد که در زمان ابتلا به سرماخوردگی و بیماری های دیگر تشدید خواهد شد.

عفونت سینوس: این دسته از افراد که مبتلا به انحراف بینی می باشند ، سریعا دچار عفونت سینوسی خواهند شد. علائم عفونت سینوسی همانند علائم سرما خوردگی با انسداد شدید بینی نیز همراه است و نیازمند جراحی انحراف بینی خواهد بود.

سر درد : احساس درد در صورت و سر همواره با این دسته افراد خواهد بود ، که با وجود بیماری های دیگر تشدید خواهد شد.

اختلال به هنگام خوب و استراحت: بیماران به علت عدم تنفس راحت به هنگام خواب دچار تنگی نفس خواهند شد که باید برای درمان آن به پزشک مراجعه شود.

انحراف بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

دکتر موسی علی احمدی ، جراح بینی کرج به منظور تشخیص وجود انحراف در بینی ، ابتدا اقدام به بررسی سوابق شما نموده و سپس معاینه تان می کند. در صورت لزوم ، از ابزار مخصوصی به نام آندوسکوپ برای معاینه دقیق بهره گرفته می شود ؛ آندوسکوپ لوله ای بلند و نازک است که یک لامپ نوری و همچنین دوربین بسیار کوچک در قسمت انتهایی آن وجود دارد.

جراحی انحراف بینی چگونه انجام می شود؟

غضروف ، قسمت جلویی سپتوم و بافت استخوانی قسمت عمیق تر آن را تشکیل می دهد. همچنین ، داخل بینی توسط غشای مخاطی پوشانده می شود. پزشک خوب کرج ، برای برطرف کردن انحراف موجود در تیغه بینی اقدام به ایجاد برشی بسیار کوچک در جلوی بینی می کند ؛ یعنی جایی که با انگشت قابل لمس است. البته در مواردی که قسمت های عمیق و عقب تر بینی دارای انحراف باشند ، پزشک از آندوسکوپ برای درمان آن بهره می گیرد ؛ غشای مخاطی بینی به کمک ابزارهای مخصوص کنار زده می شوند و با این کار ، ناحیه دارای انحراف در دسترس پزشک قرار می گیرد. تمام تلاش دکتر موسی علی احمدی بر این است که هیچ برش اضافی و ناخواسته ای در لایه سپتوم ایجاد نگردد. بعد از اینکه بخش های کج و منحرف حذف شدند ، پزشک با استفاده از تکنیک های مخصوص ، اقدام به جراحی انحراف بینی کرده و لایه های پوششی و مخاط بینی را به موقعیت اصلی خود بازگردانده و در نهایت با استفاده از بخیه های جذبی ، غضروف و استخوان سپتوم را به غشاء مخاطی وصل می کند.

جراحی انحراف بینی _ دکتر موسی علی احمدی

اقدامات قبل از جراحی انحراف بینی :

برخی آزمایشات طبی و تصویربرداری ها مانند آزمایش خون و ادرار ، نوار قلب ، تنفس سنجی ، آندوسکوپی بینی ، سی تی اسکن یا ام آر آی انجام می شوند. حتماً نتایج تصویربرداری خود را روز جراحی همراه داشته باشید. در صورت بروز هرگونه مشکل در آزمایشات و تصویربرداری ، ممکن است جراحی به زمان دیگری موکول شود. سیگار ، تنباکو و هرگونه محصول حاوی نیکوتین استفاده نکنید. از مصرف آسپرین ، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی خودداری کنید ، زیرا باعث افزایش خونریزی می شوند.

در حین جراحی سپتوپلاستی :

جراحی انحراف بینی با بیهوشی عمومی انجام می شود. از طریق برش ایجاد شده در داخل سوراخ بینی ، بافت (مخاط) پوشاننده تیغه بینی به سمت بالا برداشته می شود تا جراح بتواند استخوان و غضروف را به طور مستقیم ببیند. قسمت های انحرافی استخوان و غضروف برداشته می شوند یا دوباره شکل‌ داده می شوند ، سپس استخوان و غضروف مجدد در محل آناتومیک خود قرارمی گیرند. در نهایت ، برش بخیه بسته می شود. جراح ممکن است ورقه های پلاستیکی نرم یا آتل را در داخل بینی قرار دهد تا به بهبود مستقیم سپتوم و کاهش احتمال تشکیل بافت اسکار کمک کند. جراحی معمولا یک تا سه ساعت طول خواهد کشید. بیشتر افراد می توانند همان روز به خانه خود بروند.

مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی :

• از دمیدن در بینی اجتناب کنید.
  •  در معرض نورخورشید نباشید.
  • هنگام خواب ، سرتان را با کمک دو تا سه بالشت بالاتر از قفسه سینه قراردهید.
  • ممکن است درد جزئی و دشواری در تنفس داشته باشید ؛ بهترین پزشک در کرج ، داروی ضد درد مناسب شما تجویز می کند.
  • تورم اولیه چند هفته بعد از عمل فروکش می کند ، اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا قادر به مشاهده نتایج کامل جراحی انحراف بینی باشید.
  •  از آنجا که سپتوپلاستی یک عمل سرپایی است ، می توانید در همان روز به خانه بروید. آتل ممکن است در داخل بینی قرار گیرد تا از ساختار بینی محافظت شود. آتل را می توان یک یا دو روز پس از جراحی در مطب خارج کرد.
  • از داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن باید خودداری شود زیرا این داروها ممکن است خون را رقیق کنند. پزشک ممکن است برای شستشوی بینی محلول سالین یا آب نمکی را توصیه کند.

چه تفاوتی میان جراحی زیبایی بینی با جراحی انحراف بینی وجود دارد؟

هدف در جراحی انحراف بینی تنها اصلاح سپتوم و برطرف کردن مشکلات تنفسی در بیمار می باشد. بنابراین ، در انجام این عمل در بخشی از بینی که دچار انحراف است ، برش هایی را به وجود می آورند و به اصلاح و برطرف کردن انحراف می پردازند. اما هدف در جراحی زیبایی بینی تغییر شکل در ظاهر بینی و برطرف کردن مشکلات ظاهری بینی از جمله افتادگی ، برآمدگی روی استخوان بینی و کاهش سایز بینی و غیره می باشد. بسیاری از افراد مراجعه کننده تصور می کنند بعد از عمل انحراف بینی و اصلاح کجی تیغه میانی ، ظاهر بینی آن ها نیز اصلاح شده و فرم مناسبی پیدا می کند و تیغه بینی صاف می شود. اما لازم به ذکر است که در عمل انحراف بینی تنها تیغه میانی بینی اصلاح شده که این امر موجب بهبود تنفس بیمار و باز شدن مجاری هوایی مسدود شده می شود. اما تغییری را در شکل و ظاهر بینی فرد ایجاد نمی کند. خوب است بدانید کجی بینی با انحراف بینی کاملا متفاوت است. البته در مواردی ممکن است میزان انحراف بینی بقدری شدید باشد که موجب کجی بینی در ظاهر شده باشد. بنابراین ، اگر قصد زیباتر شدن ظاهر و فرم بینی را در کنار برطرف کردن مشکل انحراف بینی خود دارید ، می توانید همزمان عمل زیبایی نیز انجام دهید تا علاوه بر برطرف شدن انحراف بینی مشکلات ظاهری بینی شما نیز برطرف شود.

جراحی انحراف بینی _ دکتر علی احمدی

دیگر مراقبت های بعد از عمل انحراف بینی :

• پانسمان را خشک و تمیز نگه دارید.
  •  از حمام یا دوش گرفتن خودداری کنید.
  • ناحیه جراحی را با پارچه مرطوب آرام بشوید.
  • ترشحات سوراخ بینی را با پنبه پاک کنید.
  •  از سونا ، سولاریم و برنزه کردن خودداری کنید.
  • در چند هفته اول از عینک استفاده نکنید تا از فشار به بینی جلوگیری کنید. لنز تماسی یک گزینه عالی است.
  • غذاهای تند و ادویه دار باعث تحریک بینی می شوند ، با افزایش تورم و تجمع مایعات ممکن است روند بهبودی را مختل شود.
  • پرهیز از فعالیت شدید کلید بهبودی سریع و بدون عارضه است. ورزش و فعالیت های شدید ضربان قلب و گردش خون را افزایش می دهد که می تواند منجر به تورم و خستگی شود. ضمن اینکه احتمال ضربه به بینی وجود دارد.
  • حداقل هفت روز مرخصی داشته باشید. با کاهش استرس ، بدن توانایی بهبودی بیشتری خواهد داشت. استراحت برای بهبودی حیاتی است و به بدن اجازه می دهد تا انرژی خود را بر روی بهبودی متمرکز کند.
  • حتما غذاهای مقوی بخورید و مقدار زیادی آب بنوشید. خوردن غذاهای سرشار از فیبر ، پروتئین برای بهبود سریع و کاهش استرس مفید است. غذاهای سرشار از چربی و قند و همچنین غذاهایی که موجب مشکلات روده مانند اسهال یا یبوست می شود را ازبرنامه غذایی خود حذف کنید.

آیا جراحی انحراف بینی امری مهم و ضروری می باشد؟

بهتر است بدانید که افراد بسیاری مبتلا به انحراف استخوان سپتوم نیز می باشند که حتی در ظاهر بینی آن ها قابل تشخیص نمی باشد. افرادی که دارای علائم شدید نیستند و یا به راحتی تنفس می کنند ، نیازی به جراحی سپتوپلاستی نخواهند داشت. اما برخی افراد که بدون دارو نیز بهبود نمی یابند لازم است برای عمل به پزشک مراجعه کنند.

عدم درمان انحراف استخوان سپتوم چه خطراتی به همراه دارد؟

در صورتی که افراد برای درمان انحراف بینی با استفاده از دارو و یا جراحی انحراف بینی به پزشک خوب در کرج مراجعه نکنند ، با بیماری های تنفسی و عفونت های شدید سینوسی رو به رو خواهند شد.

هزینه عمل انحراف بینی

عمل انحراف بینی اگر فقط به قصد درمان انحراف باشد و با عمل جراحی زیبایی بینی همراه نباشد ، هزینه کمتری دارد و توسط بیمه پرداخت خواهد شد ؛ زیرا جراحی انحراف بینی از جمله عمل های درمانی جهت درمان و بهبود تنفس بیمار می باشد. اما در صورتی که جراحی انحراف بینی با جراحی زیبایی بینی همزمان انجام شود ، بیمه هزینه های مربوطه را پرداخت نخواهد کرد.

پرسش های متداول در رابطه با سپتوپلاستی

سپتوم بینی چیست؟

سپتوم دیواره نازک خط وسط بینی است که حفره های بینی را جدا می کند. بیشتر  غضروف در جلو قرار داشته و یک صفحه نازک از استخوان در پشت ساخته شده است که توسط یک غشای مخاطی در دو طرف پوشانده شده است. گاهی اوقات این استخوان دچار انحراف شده که نیازمند جراحی انحراف بینی می باشد.

چرا انحراف تیغه اتفاق می افتد؟

تروما می تواند باعث انحراف (کج شدن) تیغه بینی شود ، البته انحراف بینی در برخی موارد می تواند مادرزادی نیز باشد.

آیا گرفتگی بینی یکی از نشانه های انحراف استخوان سپتوم است؟

از جمله عوارض و نشانه های این عارضه ، گرفتگی یک و یا هر دو حفره بینی می باشد. البته گاهی اوقات می تواند این گرفتگی بر اثر آلرژی ، سرما خوردگی و موارد دیگر نیز رخ دهد که در این مواقع فرد نیازمند جراحی انحراف بینی می باشد.