عمل پولیپ بینی

پولیپ بینی توده های رشد کرده نرم، بدون درد، خوش خیم و  غیر سرطانی هستند که در پوشش داخلی بینی یا سینوس ها رشد می کنند. آن ها از غشای مخاطی- بافت نرم و نازکی که این بخش از بدن را پوشش می دهد تشکیل شده و بیشتر اوقات در افرادی مبتلا به آسم، آلرژی، عفونت های مکرر در مجاری عبور هوا در بینی اتفاق می افتند. دارو و جراحی سرپایی می تواند پولیپ های بینی را کوچک کرده و علائم آن را تسکین دهد.

پولیپ های بینی، گاهی دردناک و متورم شده و تقریباً مجاری بینی و سینوس ها را مسدود می کنند.

پولیپ بینی

چه کسانی به پولـیپ بینی مبتلا می شوند؟

پولیپ های بینی تا زمانی که افراد در دهه 30 یا 40 زندگی خود وارد می شوند رشد نمی کند. آن ها معمولاً با برخی علائم التهاب در بینی از قبیل موارد زیر ارتباط دارند:

• آسم
  • روم غشای مخاط بینی آلرژی( تب یونجه) یا آلرژی های دیگر مثل حساسیت به آسپرین یا قارچ
  • رینوسینوزیت مزمن(CRS)
  • عفونت های مکرر سینوس و سایر عفونت ها

آیا پولیپ های بینی در یک طرف یا هر دو طرف بینی اتفاق می افتد؟

پولیپ های بینی اغلب در هر دو طرف بینی اتفاق می افتند. یک توده رشد کرده تنها در یک طرف بینی می تواند چیزی غیر از پولیپ مثلاً تومور سرطانی باشد.

چه چیزی باعث بروز پولیپ بینی می شود؟

پولیپ بینی زمانی رخ می دهد که غشای مخاطی پوشش دهنده داخل بینی یا سینوس ها تغییر کند. این غشا برای مدت طولانی ملتهب شده یا این التهاب، بارها و بارها تکرار می شود. التهاب با تورم، قرمزی و تشکیل مایع همراه می باشد.

محققان بر این باورند که آلرژی ها و عفونت ها باعث التهاب می شوند. آن ها در مطالعات خود مشاهده کردند که نمونه ها، حاوی ائوزینوفیل های مازاد،گلبول های سفید خون مرتبط با عفونت و واکنش های آلرژیک بودند. شواهد نشان می دهد که عفونت ها باعث ایجاد توده های کوچک پر شده با مایع می باشد. این توده ها سپس به پولیپ تبدیل می شوند.

علائم پولیپ های بینی

پولیپ های کوچک، هیچگونه علائمی را به همراه ندارند، ولی رشد آن ها منجر به بروز موارد زیر می شود:

• از دست رفتن حس چشایی یا بویایی
  • گرفتگی بینی
  • آب ریزش بینی
  • خونریزی بینی
  • احساس نیاز مکرر به صاف کردن گلو
  • احساس فشار یا درد در سینوس ها، صورت یا دندان های بالا
  • خرخر کردن

وقتی پولیپ ها به اندازه کافی بزرگ می شوند، می توانند مجاری بینی و سینوس ها را مسدود کرده و به بروز موارد ذیل منجر شوند:

1. آسم مکرر که فرد مبتلا به آسم را مورد حمله قرار می دهد.
  2. عفونت های سینوسی مکرر
  3. آپنه خواب یا دیگر مشکلات خواب
  4. دشوار بودن تنفس حتی در افرادی که مبتلا به آسم نمی باشند.

پولـیپ بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائمی از پولیپ های بینی را در خود مشاهده می کنید، با پزشک مشورت کنید. برای تشخیص پولیپ های بینی ، پزشک اقدامات زیر را انجام می دهد:

• درباره تاریخچه سلامت، به خصوص آلرژی، عفونت ها و آسم ، علائم و طول مدت آن ها، سوالاتی را از شما می پرسد.
  • داخل بینی شما را با اندوسکوپ بینی (لوله نازک انعطاف پذیر با یک دوربین و منبع نور ریز) معاینه می کند.
  • اسکن CT را به منظور گرفتن تصاویر دقیق از داخل سینوس های شما تجویز می نماید.

پولیپ بینی

انسدادهای بینی چگونه درمان می شوند؟

برخی گزینه های درمان عبارتند از:

1. اسپری های استروئید برای کوچک کردن پولیپ ها و بهبود علائم
  2. استروئیدهای خوراکی (قرص هایی برای بلعیدن)
  3. تزریق زیر پوستی برای انتقال دارویی به نام دوپیلوماب
  4. جراحی سرپایی برای قرار دادن استنت این پروب ها، مجاری بینی را برای انتقال استروئیدها و داروهای دیگر باز می کنند.
  5. جراحی سرپایی با استفاده از اندوسکوپی، برای برداشتن پولیپ ها در زمان بی اثر بودن سایر درمان ها
  6. همچنین گاهی پزشک در صورت وجود عفونت، داروهای آنتی بیوتیک را تجویز می کند.

چگونه می توان از پولیپ پیشگیری کرد؟

همه افراد قادر به پیشگیری از پولیپ نمی باشند. با این وجود اگر روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید به خودتان کمک کنید. این استراتژی ها عبارتند از:

• دنبال کردن دستورالعمل های پزشک، در خصوص مصرف داروهای آلرژی و آسم
  • اجتناب از تنفس عوامل آلرژی زای موجود در هوا که باعث التهاب حفره های سینوسی و بینی شما می شوند.
  • رعایت صحیح بهداشت
  • استفاده از مرطوب کننده ها در محیط خانه به منظور مرطوب نگه داشتن مجاری تنفسی
  • استفاده از محلول شستشو یا اسپری بینی برای از بین بردن عوامل آلرژی زا یا دیگر محرک هایی که باعث ایجاد پولیپ بینی می شوند.