نکات و مراقبت های بعد از آندوسکوپی بینی

مراقبت های بعد از آندوسکوپی بینی : عمل جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس می تواند تخلیه ترشحات را بهبود بخشیده و بسیاری از علائم سینوسی را کاهش دهد. این تکنیک گاهی به کار کردن در داخل بینی با یک آندوسکوپی بینی محدود می شود و به جراح شما این امکان را می دهد تا گرفتگی ها و موانع را تنها با وارد آوردن آسیب جزئی به بافت اطراف، پاک کند.

عوارض ناشی از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس

مثل هر جراحی دیگری، بیمار خطراتی مثل عفونت و خونریزی را در زمان ایجاد بریدگی ها تجربه می کند که شامل بی حسی در دندان های جلویی و جای زخم می باشد. پزشک شما درباره برخی خطرات دیگر که بر حسب نوع و مکان جراحی متفاوت می باشد با شما گفتگو خواهد کرد.

خونریزی:

ترشح مقداری خون به مدت 3 تا 5 روز بعد از جراحی سینوس، امری عادی می باشد. اگر بعد از جراحی، خونریزی به صورت پیوسته اتفاق افتاد، سرتان را اندکی به عقب متمایل نموده و از طریق بینی به آرامی نفس بکشید. بینی تان را به آرامی با یک تکه پارچه تمیز کنید ولی از گرفتن بینی خودداری کنید. اگر این کار باعث توقف خونریزی نشد می توانید از اسپری افرین استفاده کنید. اسپری های متعددی برای توقف خونریزی بینی وجود دارند. اگر اسپری افرن خونریزی مستمر بینی را متوقف نکرد، با پزشک خود تماس بگیرید.

درد:

اندکی فشار و درد سینوسی و بینی به مدت چند روز بعد از جراحی، قابل انتظار است. این چیزی شبیه به عفونت سینوسی یا یک درد مبهم در سینوس ها می باشد.

تایلنول بسیار قوی، اغلب تنها چیزی است که برای تسکین درد ملایم بعد از جراحی نیاز دارید. از مصرف آسپرین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی خودداری کنید. اگر تایلنول برای کنترل درد کافی نبود، باید از داروی ضد درد تجویز شده توسط پزشک، استفاده کنید.

خستگی:

ممکن است در طول هفته اول بعد از جراحی، احساس خستگی شدید کنید. این امری عادی می باشد و بیشتر بیماران برای گرفتن مرخصی حداقل یک هفته ای، برای بهبود یافتن، برنامه ریزی میکنند. بیماران با یکدیگر متفاوت می باشند و برخی زودتر از این زمان، به کار خود بازمی گردند.

گرفتگی و ترشح بینی:

در طول چند هفته اول بعد از جراحی، گرفتگی و ترشح بینی را خواهید داشت. 2 تا 3 هفته بعد از جراحی، مجرای بینی و تنفس شما به حالت عادی بازمی گردد.

ویزیت های بعد از جراحی:

بر حسب نوع جراحی انجام شده، تعداد معینی ویزیت بعد از جراحی برایتان برنامه ریزی می شود. در طول این ویزیت ها، خون و مایعات داخل بینی و سینوس ها که بعد از جراحی باقی مانده است، پاک می شود. این ویزیت ها برای کمک به فرایند بهبود، بسیار اهمیت دارند بنابراین حضور یافتن در تمام ویزیت های برنامه ریزی شده، الزامی می باشد. هنگام پاک کردن بینی و سینوس ها، اندکی درد احساس خواهید کرد. بنابراین بهتر است 45 دقیقه قبل از ویزیت، داروی ضد درد فوق الذکر را مصرف کنید.

مراقبت های بعد از آندوسکوپی بینی

آنچه باید بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس از آن اجتناب کنید:

از جمله مواردی که باید پس از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس از انجام آن ها پرهیز کرد عبارتنداز:

• کشیدن یا گرفتن بینی:

باید از کشیدن، بالا بردن و گرفتن بینی حداقل تا ده روز بعد از عمل جراحی خودداری کنید. کشیدن و گرفتن بینی بلافاصله بعد از جراحی باعث خونریزی می شود. شما می توانید 50 درصد از رژیم منظم و ورزش خود را یک هفته بعد از جراحی و فعالیت های عادی خود را دو هفته بعد از جراحی، از سر بگیرید.

• آسپرین و داروهای ضد التهابی(NSAIDها):

مصرف آسپرین و داروهای ضد التهابی باید دوهفته قبل از جراحی متوقف شود. این داروها باعث خونریزی می شوند بنابراین باید دو هفته بعد از عمل جراحی نیز از مصرف آن ها خودداری کنید.

• اسپری های بینی استروئیدی:

اگر قبل از جراحی از اسپری های استروئیدی بینی استفاده می کردید، باید از مصرف آن ها به مدت دو هفته بعد از جراحی سینوس اجتناب کنید تا پوشش داخلی بینی و سینوس ها بهبود یابد. پزشک در خصوص زمان بی خطر بودن شروع مصرف این دارو، به شما اطلاع رسانی خواهد کرد.

• فعالیت:

اگرچه جراحی شما جرئی بنظر می رسد ولی بدن تان به استراحت بیشتر برای بهبود یافتن نیاز دارد. شما باید به مدت یک روز در خانه بمانید . مراقب خونریزی در این مدت باشید.

اگر جراحی تحت بیهوشی موضعی انجام گرفته باشد، باید فعالیت خود را به تدریج طی سه تا چهار روز افزایش دهید. اگر برای جراحی، بیهوشی عمومی مورد استفاده قرارگرفته باشد، فعالیت خود را در یک دوره یک هفته ای افزایش دهید. فعالیت های فیزیکی (شناکردن، پیاده روی، ورزش) در صورت تائید از سوی جراح، دو تا سه روز بعد از جراحی از سر گفته می شود.

مراقبت های بعد از آندوسکوپی بینی

دستورالعمل های مراقبت بعد از آندوسکوپی بینی و سینوس چیست؟

اسپری محلول آب و نمک بینی: اسپری افشانه ای محلول آب و نمک بینی را می توان هر 2 تا 3 ساعت بعد از جراحی مورد استفاده قرار داده و بعد از جراحی، در بینی احساس بهتری داشت. این اسپری ها، داروهای بدون نسخه بوده و از هر داروخانه ای می توان آن ها را خریداری نمود.

• شستشوی سینوس ها:

شستشوی سینوس ها با استفاده از کیت های شستشوی سینوس را می توان در روز بعد از جراحی آغاز نمود. این کار باید حداقل دو بار در روز انجام شود.

پزشک یا پرستار، نحوه انجام این شستشو را نشان می دهد. اگر این کار را قبلاً انجام نداده باشید، برای تان عجیب به نظر می رسد. ولی چون با این کار، چیزهای باقی مانده از جراحی از سینوس های تان پاک می شود، کاملاً تسکین دهنده و آرامش بخش خواهد بود. در چند روز اول بعد از جراحی، هنگام شستشو، ترشحات خونی از بینی شما خارج خواهد شد. انجام این شستشوها، برای دستیابی به نتیجه موفق در جراحی، بسیار اهمیت دارد.

• با دهان باز عطسه یا سرفه کنید.
  • از خوردن غذاهای داغ و تند خودداری کنید.
  • از نی برای نوشیدن نوشیدنی خود استفاده نکنید.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید؟

در صورت بروز هریک از موارد زیر، بعد از انجام جراحی آندوسکوپی سینوس، با پزشک خود تماس بگیرید:

1. داشتن تب بالاتر از 37 درجه سانتی گراد
  2. ترشحات آبکی شفاف پیوسته بعد از هفته اول جراحی
  3. تغییرات ناگهانی در بینایی یا ورم کردن چشم ها
  4. سر درد شدید یا گرفتگی گردن
  5. اسهال شدید
  6. خونریزی سریع و پیوسته از بینی که بعد از مصرف افرین نیز بهبود نیابد.