درباره آندوسکوپی بینی و سینوس

جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس روشی است که با استفاده از آن می توان بسیاری از بیماری های مربوط به بینی را تشخیص و درمان نمود؛ با بهره گیری از آندوسکوپ می توان برخی از بیماری های مرتبط با بینی و به ویژه مشکلات مخاطی که قابل شناسایی با ام آر آی و سی تی اسکن نیستند را به راحتی تشخیص داد.

مزایای روش آندوسکوپی بینی و سینوس

این روش درمانی دارای مزایای بی شماری است که در ذیل به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره شده است:

عدم استفاده از پرتوهای مضر : در این روش از پرتوهای مضر به منظور تشخیص مواردی همچون نشت مایع مغزی، سینوزیت، دلایل خونریزی بینی و غیره بهره گرفته نشده و در نتیجه انجام آن برای بیمار قابل تکرار است.

قابل انجام با بی حسی موضعی : با اینکه این عمل به طور معمول در کلینیک و با بیهوشی عمومی انجام می شود ولی باید بگوییم که با بی حسی موضعی و به طور سرپایی نیز قابل انجام است.

عدم وارد شدن صدمه به بافت های سالم : در این روش برشی بر روی پوست ایجاد نشده و در عوض ابزاری به نام آندوسکوپ وارد بینی شده و تنها نواحی درگیر بیماری تحت جراحی قرار گرفته و فقط دهانه سینوس گشاد می شود. در نتیجه از آسیب دیدن بافت های سالم جلوگیری به عمل می آید.

آندوسکوپی بینی و سینوس

سینوزیت چیست ؟

سینوزیت ها را به دو دسته سینوزیت مزمن و حاد تقسیم می نمایند که نوع حاد آن با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان بوده و حدود 4 تا 6 هفته به طول می انجامد.

عفونت های باکتریایی یا سینوسی در بیشتر موارد زمینه ساز سینوزیت حاد هستند؛ باید بگوییم که آلرژی و آلودگی هوا نیز در بروز سینوزیت حاد بی تاثیر نیست.

این در حالی است که باکتری عامل اصلی بروز سینوزیت مزمن می باشد. درمان سینوزیت مزمن به رفع مشکل زمینه ای ایجاد سینوزیت مثل انسان دهانه سینوس ، کجی تیغه میانی بینی، آلرژی ، پولیپ و… امکان پذیر است.

علائم عفونت سینوسها چیست؟

• تب بالا(بیشتر در سینوزیت حاد)
  • سردرد بستگی به سینوس درگیر(اطراف چشم ها، پیشانی,پس سری…)
  • سرفه های مزمن
  • ترشح پشت حلق
  • بوی نامطبوع دهان و بینی
  • گرفتگی بینی

موارد استفاده آندوسکوپی در بینی چیست؟

از جمله پرکاربردترین موارد استفاده آندوسکوپی در بینی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• بهبو حس بویایی
  • درمان تومورهای بدخیم و خوش خیم
  • درمان سینوزیت مزمن
  • رفع فشار بر عصب بینایی ناشی از توده و التهاب و ضایعات سینوسها
  • بستن مسیر تخلیه مایع نخاعی و ترمیم نشت آن
  • جراحی تومورهای قاعده جمجمه
  • کنترل خونریزی از بینی
  • درمان پولیپ بینی
  • خارج نمودن اشیاء خارجی
  • برطرف کردن انسداد بینی و غیره.

جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس چگونه انجام می شود؟

این روش طبق صلاحدید پزشک و با توجه شرایط بیمار تحت بیهوشی عمومی یا با بی حسی موضعی انجام می شود.

آندوسکوپ به منظور مشاهده داخل بینی وارد سوراخ های بینی شده و سپس پزشک اقدام به بر طرف  کردن مشکلاتی همچون انسدادهای استخوانی و مخاطی و پولیپ ها نموده و به پاک کردن حفره های سینوس ها از وجود ترشحات چرکی می نماید.